top of page
  • תמונת הסופר/תמאיה עין- גיל

בידול- איזה יתרון ייחודי ינצח את התחרות?

עודכן: 14 באפר׳




בידול Differentiation הינו תהליך שיווקי שמטרתו להפוך מוצר או שירות דומה לייחודי ושונה. בידול שיווקי נבחר בכדי לייצר בולטות משמעותית בתחום הפעולה אשר תייצר יתרון תחרותי.

אם בעבר היה נהוג לייצר בידול דרך שיפור או שינוי המוצר כיום זה כבר לא כך ויש דרכים רבות לייצר בידול.

יצירת בידול מתחילה בכניסה למוחו של הצרכן הפוטנציאלי וזיכוך ההבנה איזה יתרון ייחודי הוא בעל ערך נתפס גבוה בעיניו.


בידול טוב צריך לכלול את שלושת המדדים הבאים:





בידול הקשור בתכונות המוצר/שירות

בידול מוצרי הנובע בתכונות ייחודיות במוצר כמו נראות המוצר, פונקציות תפעוליות של המוצר יכולות ביצוע, עיצוב ייחודי, הרכב חומרים וכו'. לדוגמא: הנקודה האדומה של טפאל הנמצאת בתחתית המחבתות והסירים ומסמנת מתי המחבת חמה היא דוגמא מצוינת לבידול שנשען על תכונות המוצר, זהו פיתוח ייחודי שנותן לטפאך יתרון משמעות.

בידול הקשור בזמינות המוצר/שירות

בידול הקשור בזמינות מתמקד באיך, איפה ובאיזה קלות ניתן למצוא את המוצר שלכם? המיקוד בבידול זה בהפיכת המוצר והשירות לזמין ככל האפשר לדוגמא רשת AM:PM הינה רשת סופרים הפתוחה 24 שעות ופזורה בכל פינת רחוב בתל אביב, כך הפכה צורך סטנדרטי לשירות זמין

בידול הקשור לאופן התשלום

בידול הקשור לאופן התשלום מתמקד בבחירה ייחודית של אופן התשלום עבור המוצר/ השירות, פישוט תהליך התשלום, הצעת ערך מיוחדת בנושא התשלומים לדוגמא: חברת סירס האמריקאית יצאה לפני שנים עם מודל של פריסת תשלומים על מקרר של 5 שנים. זה היה פריסת התשלומים המשמעותית ביותר שנעשתה בתחום מוצרי הצריכה הבייתים.

בידול הקשור בחווית לקוח

בידול הקשור בחווית לקוח קשור באינטראקציה שיש ללקוח עם העסק שלך. גלישה באתר, שיחה עם שירות הלקוחות אופן קבלת המוצר. בכדי לבדל מוצר או שירות דרך חווית לקוח יש לייחד אלמנט/ים בתהליך הקנייה לנגישים, נוחים קלים ופשוטים יותר. וליצור חוויית לקוח שתמשוך את הקונים בזכותה אליכם.

בידול הקשור באספקת המוצר/שירות

בידול הקשור באופן בו מתבצע תהליך האספקה של המוצר. שלב האספקה מעניק לא מעט הזדמנויות ליצירת בידול יחודי לדוגמא: אספקה מהיום למחר, אספקה עד הבית, אספקה הכוללת אריזה מיוחדת או ברכה יחודית.

בידול הקשור בתמיכה בזמן או אחרי רכישת המוצר/שירות

מערך תמיכה ייחודי יכול להוות בידול משמעותי בעולם שכמעט כולו דיגיטלי בכדי להגדיר בידול זה יש להבין איזו תמיכה נדרשת ללקוח בזמן או לאחר שרכש את המוצר? בידול הקשור לתמיכה יש להציע מערך תמיכה, מחלקת שירות לקוחות או מחלקת ייעוץ התומכת מתהליך. לדוגמא: חברה המוכרת תמונות לבית מציעה תמיכה וייעוץ בעיצוב הבית בחינם.

בידול הקשור באחריות על המוצר/שירות

יתרונות יחודיים בתחום האחריות יכולים להיות בעלי ערך אדיר עבור הצרכנים ולהעניק לכם יתרון משמעותי, אם אתם נותנים אחריות מלאה על המוצר שלכם ואפשרות של החלפה והחזרה אז זה בהחלט משדר אמינות ומוריד את מנגנוני הקניה בבידול זה יש לבחון מהי מדיניות ההחזרות הביטולים, האחריות על תקלות או אפילו קבלת הכסף חזרה. דוגמא מצוינת לכך הוא רשת הסופרים הענקית Costco אשר מתחייבת לקבל כל מוצר בחזרה מכל סיבה ולהחזיר את הכסף, מיותר לציין זה מעודד צריכת יתר ונאמנות.

שלבים מקדימים לבחירת הבידול השיווקי

  • להכיר היטב את הלקוח ואת ההתנהגות צרכנים (פרק 3) בתחום.

  • לחקור את המתחרים התחרות (ראו פרק 4) והמגמות בענף.

  • לבחון האם הבידול הרצוי הוא בעל ערך ולחבר את זה למיתוג החברה(פרק 5).

  • לבחון האם הוא בר ביצוע במשאבים הקיימים בחברה .

  • ולבחון האם הוא באמת ייחודי, ומציע בשורה לשוק וקשה להעתקה .

תוכנית פעולה ליצירת בידול מנצח

לאחר שבחנתם את כל הנושאים הללו עליכם להכין תוכנית פעולה ליצירת הבידול בפועל.

על התוכנית לכלול את כל ההיבטים מהפנימה החוצה משמע, מה הבידול אומר בתוך הארגון מבחינת המוצר, האספקה, התמיכה או המחיר או כל דבר אחר שנבחר. איך זה משתלב עם ערכי החברה ועם הסיפור השיווקי שחייב לכלול את הבידול.(הבידול אינו הסיפור השיווקי אך הוא שזור בו- ראו פרק 6) והחוצה איך מתקשרים את זה איך עוטפים את זה בסיפור שיווקי חזק, בשפה קריאטיבית חזקה הכוללת את כל מאפייני הקריאייטיב (פרק 7)

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page