top of page
  • תמונת הסופר/תמאיה עין- גיל

השלבים בפיתוח מוצר חדש

עודכן: לפני 5 ימים



מוצרים טובים פותרים בעיה ועונים על צורך


מוצרים טובים חיוניים מכיוון שהם נועדו לפתור בעיות ספציפיות שלקוחות נתקלים בהן בחיי היומיום שלהם. על ידי מענה לצרכים אלה, מוצרים מוסיפים ערך לחייהם של הלקוחות ומשפרים את החוויה הכוללת שלהם. לפני פיתוח מוצר, חיוני לזהות את הבעיה שצריך לפתור ולנתח את ההזדמנות העסקית הפוטנציאלית שהיא מציגה. שלב ראשוני זה מבטיח שהמוצר יענה על צורך אמיתי של לקוח ויהיה בעל ביקוש בשוק. על ידי התמקדות בפתרון בעיות ושביעות רצון לקוחות, חברות יכולות לפתח מוצרים שלא רק מצליחים אלא גם משפיעים לטובה על חייהם של אנשים.


מחקר שוק זה הכרחי 

לפני שיוצאים למסע של פיתוח מוצר, יש לערוך מחקרי שוק מעמיקים ולבחון מקרוב את הנוף התחרותי. שלב זה חיוני מכיוון שהוא עוזר לקבוע את פוטנציאל ההצלחה של המוצר ואת הצעת הערך הייחודית שלו. על ידי מחקר שוק, עסקים יכולים לקבל תובנות חשובות לגבי צרכי הלקוחות, העדפותיהם ומגמות. בנוסף, ניתוח מתחרים מאפשר הבנה טובה יותר של מוצרים קיימים וזיהוי הזדמנויות לשיפור או בידול. על ידי השקעת זמן ומאמץ במחקר שוק ובניתוח מתחרים, חברות יכולות להבטיח שהמוצר שלהן מציע יתרון מובהק על פני חלופות קיימות, ולהגדיל את סיכויי ההצלחה שלו בשוק.


האם באמת קיימת הזדמנות?

לאחר הבנת הצורך ובחינה מעמיקה של המתחרים, יש לעצוב ולבחון האם הצורך שזוהה מצדיק פיתוח של פתרון מבוסס מוצר. השתקפות זו כוללת שאילת שאלות קריטיות כדי להעריך את הכדאיות וההצלחה הפוטנציאלית של המוצר. 

ראשית, חשוב לקבוע אם הבעיה שהמוצר פותר והתועלת שהוא מציע מספיק משמעותיות כדי להניע את הצרכנים לרכישה.

 שנית, חיוני להעריך אם יש גודל שוק מספיק המורכב מצרכנים המתמודדים עם הצורך או הבעיה שזוהו. בנוסף, יש לשקול האם יש אמצעים אפקטיביים להגיע לקהל יעד זה ולתקשר איתו. לבסוף, יש להעריך את התובנות שהושגו ממחקר מתחרים כדי לקבוע אם ניתן למנף אותן ליצירת יתרון תחרותי או בידול למוצר. על ידי בחינת שאלות אלו בקפידה, עסקים יכולים להבטיח שהמוצר שלהם עונה על צורך אמיתי, מכוון לשוק בר קיימא, ובעל פוטנציאל להתבלט בנוף תחרותי.


איפיון תכונות המוצר


לאחר שהתקבלה ההחלטה להמשיך בפיתוח המוצר, השלב המכריע הבא הוא הגדרת ואפיון התכונות והסיווג של המוצר. זה כרוך בזיהוי פונקציונליות ותכונות הליבה שיהיו למוצר, כמו גם קביעת הסיווג שלו בשוק הרחב. תכונות המוצר צריכות להתאים באופן הדוק לבעיה שזוהתה ולפתרון הרצוי. חשוב לקחת בחשבון גורמים כמו שימושיות, אמינות, ביצועים וכל נקודת מכירה ייחודית שתבדל את המוצר מהמתחרים. בנוסף, סיווג המוצר בתוך פלח שוק ספציפי יסייע באסטרטגיות מיצוב ושיווק. שלב זה מניח את הבסיס לשלבים הבאים של עיצוב המוצר, הפיתוח והשיווק, ומבטיח שהמוצר מותאם לצרכים ולציפיות של שוק היעד.

צורות סיווג המוצרים: 


מוצרים  מתכלים: מוצרים מוחשיים שנועדו לצריכה חד פעמית או לשימוש חוזר מועט בלבד. לדוגמא: סבון


מוצרים  בני-קיימא: מוצרים מוחשיים אשר משתמשים בהם לאורך זמן לדוגמא: טלפון סלולרי.


שירותים: פעולות, תועלות בלתי  מוחשיים לדוגמא : יעוץ או טיפול.


סיווג מוצרים לפי הרגלי צריכה:


מצרכים: הם מוצרים שהצרכנים רוכשים דרך שיגרה (לחם)


מוצרי דחף: נרכשים ללא כל תכנון מראש או חיפוש (מסטיקים)


מוצרי חירום: נרכשים כאשר מתעורר בהם צורך דחוף (תרופות)


מוצרי חיפוש: מוצר שהלקוח במהלך תהליך הבחירה והרכישה משווה ביניהם עפ"י התאמתם איכותם, מכירם, סגנונם וכו'. 


מוצרי ייחוד: הם מוצרים בעלי מאפיינים ייחודים ו/או הזדהות מותג מיוחדת, אשר קבוצת קונים גדולה מוכנה ואף נוהגת להשקיע מאמץ מיוחד כדי לרוכשם (רכבים, בשמים מותגי יוקרה)


מוצרים לא מבוקשים: הם מוצרים שהצרכן מכיר או שהוא מכירם אך אינו סבור בדרכך כלל שעליו לקנותם.


פיתוח של גרסה ראשונית

בשלב הפיתוח הראשוני, כדאי להתמקד ביצירת מוצר המציע פונקציונליות מספקת כדי לענות על הצרכים של לקוחות פוטנציאליים להתנסות ראשונית. משמעות הדבר היא להבטיח שתכונות ויכולות הליבה של המוצר מיושמות ומתפקדות. למרות שאולי אין לו את כל הפונקציות של גרסה מלאה, המוצר הראשוני אמור לספק מספיק ערך ושימושיות כדי שהלקוחות יוכלו להשתמש בו ולהפיק ממנו תועלת. 

בדיקה וקבלת משוב

הגרסה הראשונית מאפשרת למפתחים אפשרות לקבל משוב ואימות מוקדם מהמשתמשים, שיכולים להיות בעלי ערך רב בתהליך הפיתוח ובמוצר הסופי.

הבדיקות יעשו ע"י מדגם שנבחר בקפידה של אנשים המייצגים את שוק היעד. על ידי שיתוף משתמשים אלה בתהליך הבדיקה, עסקים יכולים לאסוף משוב ותובנות יקרות ערך המאפשרות דיוק של המוצר ובחינה מתמדת שהוא עונה על הצרכים של הלקוחות. בדיקת המוצר עם משתמשים אמיתיים עוזרת גם לזהות בעיות שימושיות, לחשוף באגים או תקלות פוטנציאליות. על ידי שילוב משוב משתמשים בתהליך הפיתוח, חברות יכולות לשפר את איכות המוצר, להגביר את כוח המשיכה שלו, ובסופו של דבר להגדיל את סיכויי ההצלחה שלו עם השקתו לשוק הכללי.


מוצרים טובים הם מוצרים שמספקים ערך אמיתי ללקוחות. הם פותרים בעיה או צורך שהלקוחות מתמודדים איתם. לכן, חשוב להשקיע זמן ומאמץ בתהליך הפיתוח כפי שתואר במאמר זה .





















פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page